22-01-14

Dubai part 1

image.jpgSinds maandagavond ben ik voor de tweede keer bij mijn broer in Dubai. Gisteren ben ik een bezoek gaan brengen aan de Madinat Jumeirah waar ik mijn borstnummer ben gaan oppikken voor de Dubai Marathon van vrijdag. Aangezien mijn broer Wouter enkele uren naar kantoor was, ging ik alleen op stap en van dat stappen krijg je dorst en zo ging ik naar het Belgian Beer Café een (dure) Duvel nuttigen. Gisterenavond zijn we wat gaan winkelen in de Dubai Mall. Ook vandaag moest mijn broer al vroeg naar kantoor en hij zette mij af aan de Marina Mall. Daar kan je wandelen tussen de wolkenkrabbers aan het water en ook winkelen. En zo mijn eerste solden gekocht van dit jaar : een jas. Aan de blakende zon te zien duidelijk iets wat ik hier niet moet dragen. Ook al is het hier nu zogenaamd winter... Ook vanavond heeft mijn broer een afspraak, dus besloot ik om een terrasje te doen. Nee, geen Duvel helaas, maar een wrap met kip en een Diet Pepsi. Morgen normaal gezien ontmoeting met Marathonman die nu onderweg is met het vliegtuig en 's avonds met enkele lopers die ik via Facebook heb leren kennen. Ja, vrijdag is het zover : De marathon. Duimen mag !!

17:54 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

19-11-12

Een trip naar Dubai

Ik sta een paar blogpostjes achter, dat is een feit.  Te beginnen bij mijn reis naar Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) dat plaatsvond van 6 tot 13 november.  Mijn broer werkt daar nu al 4 jaar en het is een unieke ervaring om hem daar eens op te zoeken.  Zijn vrouw en zoontje Sander (mijn metekindje) waren er ook al een weekje.  Ik heb in die week zoveel gezien dat het eigenlijk moeilijk is om alles in één logje te schrijven, maar we proberen.  Dubai heeft vele "Malls", dat zijn winkelcentra.  Omdat het daar altijd zo warm is, leven mensen eigenlijk een beetje van airco tot airco.  Alles is er zo netjes, de rijkdom siert de stad, maar op een knusse manier.  Veel hoekjes en kantjes waar je kunt kuieren.

Dubai heeft ook een oud stadsgedeelte dat overheerst wordt door Indische winkeltjes.  Er is ook een goudsouk waar je (goedkoper dan hier) goud kan kopen.  De derde dag bezochten we Global Village, een reuzachtig "park" waar je producten kunt kopen over de hele wereld.  Elk landsdeel heeft er zijn deeltje met winkeltjes.  En ja, wat zou Dubai zijn zonder zijn hoge Burj Khalifa, het allerhoogste gebouw ter wereld (828 meter) en de Burj Al Arab, het enige 7-sterren hotel ter wereld.  Ook het Palm Island is bekend en daar zal je in een volgende blogpostje meer over lezen, want daar heb ik een loopwedstrijd gelopen...

Verder zijn we ook naar Hatta geweest, een enclave in de woestijn.  Om er te geraken moet je door de emiraat Oman rijden.  We hebben er een hotelovernachting geboekt en groot was onze verbazing dat onze hotelkamer een villa met jacuzzi bleek te zijn :-).  We maakten er een korte bergwandeling. Tijdens onze terugweg naar Dubai maakten we een stop in Dragon Market, waar je nepproducten kunt kopen over de hele wereld. De voorlaatste dag trokken we naar Abu Dhabi, een andere reuzachtige stad.  Met het paleis van Sjeikh Zayed.  Voor ik terug naar de luchthaven trok, genoot ik nog van de zonsondergang in Dubai.

Burj Khalifa.jpguitzicht.jpgVissen.jpgAl Arab.jpgSkyline.jpgSkynline2.jpgRing.jpgBergen.jpgZwem.jpgSkyline3.jpgMoskee.jpgPaleis.jpg

13:26 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: reizen, dubai |  Facebook |

22-01-12

Rijsel of Lille...

We zijn net terug van een weekendje Rijsel.  We hadden immers nog een Bongobon liggen die voor einde volgende maand moest gebruikt worden.  En ik was nog nooit in Rijsel oftewel Lille geweest !  En dit niettegenstaande de stad eigenlijk helemaal niet zo ver rijden is !  We parkeerden de auto aan ons hotel Mercure in Marcq-en-Baroeul en na het inchecken kan je perfect met de tram richting stadscentrum.  Lille biedt een combinatie van shoppen en kuieren in het oude stadscentrum met vele pittoreske straatjes en artistieke winkeltjes.  's Avonds genoten we van een fitnessbeurtje in het hotel en een 3-gangendiner wat in de bongobon begrepen zat.  We sloten de dag af met een flesje Duvel op de kamer.  Deze ochtend konden we genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet (mmmm !) en na het uitchecken trokken we opnieuw met de tram richting centrum.  Helaas zijn alle winkeltjes gesloten en de stad ligt er dan maar verlaten bij.  Bovendien stond er een strakke wind.  Dus dan maar genieten van een Charles Quint in een van de vele cafeetjes.  't Is alweer gepasseerd... En vermits ik vanaf nu mij volledig zal moeten concentreren op m'n examen, zal het hier ietsje kalmer worden.  Maar niet getreurd, da's slechts tijdelijk !

18:52 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (8) | Tags: reizen, lille |  Facebook |

04-12-11

11 dagen Caïro Egypte

We zijn nog niet lang thuis van 11 dagen Caïro (Egypte).  Caïro is een enorme stad met ongeveer 24miljoen inwoners en daar komen er elke dag nog bij.  Van de luchthaven naar het hotel werd al een hele expeditie want het verkeer in en rond Caïro is niet te schatten.  Auto's krioelen, toeteren en kennen totaal geen rijstroken.  Ons hotel (met ons kamernummer 911) lag op een tweetal kilometer van de piramiden van Gizeh en na een nachtje slapen werd dat onze eerste uitstap.  Niettegenstaande wat je zou verwachten kan je rond de piramiden niet rondkuieren, want je wordt constant aangesproken door de plaatselijke bevolking.  Ritje op de kameel of paard, een souvenir, postkaart...  Je kan de arme bevolking wel begrijpen maar het is ontzettend vervelend om constant te moeten antwoorden "No, thank you !".  Uiteindelijk voelden we ons die middag terug veilig in het hotel en genoot ik van een eerste zwempartijtje en fitnessbeurt.

Op de tweede dag stond er een excursie op het programma richting Nationaal Museum van Egypte, de Citadel en de bazaar Khan-El-Khalili.  Samen met drie sympathieke Belgen uit Hamme bezochten we eerst het museum dat vooral bekend staat voor het gouden dodenmasker van Toetanchamon en de mummies, waaronder deze van Ramses II.  Foto's nemen mocht er helaas niet.  Erna bezochten we de moskee van Mohammad Ali dat dateert uit de 12de eeuw en tenslotte trokken we naar de bazaar, een wirwar van straatjes waar je zowat vanalles kunt kopen.  We mochten er een 45-tal minuten vrij rondlopen, maar omdat we dreigden te verdwalen keerden we op onze stappen terug.

De dag nadien stonden Memphis en de Saqqara op het programma.  Memphis was vroeger de voornaamste stad van Egypte.  Tot onze verbazing schiet er niet zoveel van over en leek het meer op een stukje stort...  Je kan er het enorme beeld van Ramses II bezoeken en enkele andere prachtig bewaard gebleven beeldwerken.  Als tweede item was er Saqqara met de bekende trappenpiramide van Djoser.  Saqqara oftewel Sakkara is een necropolis (dodenstad) ten zuiden van Caïro. Door de revolutie van dit jaar zijn helaas alle archeologiche onderzoeken stilgelegd.  Heel spijtig...  Ook vonden er enkele plunderingen plaats.  We maakten ook kennis met de Egyptische keuken in een plaatselijke eettent.  Terwijl we aten geraakte de gids in discussie met de uitbaters over de politieke toestand in Egypte.

reizen,caïro,egyptereizen,caïro,egyptereizen,caïro,egypte

Vanaf de volgende dag waren we op onszelf aangewezen.  Ons hotel ligt op een 15tal kilometer van het stadscentrum.  Dat lijkt niet veel maar als je het verkeer ziet is dit een enorme afstand (files, chaos, getoeter).  We waren genoodzaakt om een taxi te nemen waarbij je de prijs moet onderhandelen.  Ik wilde graag de Caïro Tower beklimmen.  De taxichauffeur wilde ons begeleiden (om zo meer te verdienen).  Op de Caïro Tower had je door de enorme smog slechts een beperkt uitzicht over de stad.  Erna trokken we naar het Tahrirplein (foto) waar al een hele week manifestaties plaatsvonden.  Niettegenstaande wat vele media beweren is Caïro best veilig.  Ook op het Tahrirplein waren we veilig.  Wanneer de manifestaties echt beginnen (rond 16u) worden er trouwens geen toeristen meer toegelaten.  Je kan de manifestanten best begrijpen, want de kloof tussen arm en rijk is immens.  Maar daarentegen komen de rellen het toerisme niet ten goede want leidt tot een slechtere economische toestand.  Waar voorheen 300 cruises passeerden, zijn er nu nog maximum 15 en die zitten zelfs niet eens vol.

In Caïro kan je slechts op een aantal plaatsen bier kopen en wij, bierliefhebbers, sloegen dan ook een hele voorraad in zodat we elke dag een paar blikjes bier konden drinken :-).  Na twee dagjes van zwembad, fitness en uitrusten in het hotel trokken we nog een keer naar de stad, waar we er de Koptische wijk bezochten.  Kopten zijn christenen en vormen een kleine minderheid in de stad.  We kwamen er Patrick Van Gompel van de VTM Nieuwsdienst tegen en maakten een praatje over de situatie in Egypte.  Hij wist ons te melden dat de begroting in België eindelijk goedgekeurd is en dat we wellicht weldra eindelijk een nieuwe regering zouden hebben.  Erna gingen we met de metro naar een ander stukje stadscentrum waar we een beetje verloren liepen in de (vuile) kleine steegjes.

Behalve nog een bezoekje aan de piramiden brachten we de rest van de vakantie door in het hotel.  Gelukkig was het hotel dan ook super (lekker eten, rustig, proper...) !  Toch waren we niet helemaal spijtig dat de dag van ons vertrek naderde, want op den duur begon het hotel meer op een luxe-gevangenis te gelijken.  Ons dagelijks uitstapje om een broodje naar een plaatselijke mooie "pompstationshop" was al een hele opgave omdat velen ons wilden meelokken om souvenirs te verkopen of taxi's te nemen.  Alsof we wandelende geldbiljetten zijn...  Egypte is best fijn en vriendelijk, maar niet om 11 dagen op dezelfde plek te blijven...

reizen,caïro,egyptereizen,caïro,egyptereizen,caïro,egypte

09:46 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (6) | Tags: reizen, caïro, egypte |  Facebook |

23-08-11

Mechelen - Lier - Antwerpen

mechelen,maanrock,liermechelen,maanrock,lier

mechelen,maanrock,lier

Dit weekend trokken we er op uit.  Zaterdag stond de 16de editie van Maanrock Mechelen op het programma, een gratis festival in hartje Mechelen met ondermeer Freaky Age, Buurman en Arbeid Adelt!  Het weer was dan ook perfect, heel wat anders dan Pukkelpop de donderdag voordien.  Daar waren we in 2009 en als je er geweest bent, dan leef je automatisch mee met het drama dat zich daar heeft voorgedaan.  Hoe dan ook was Maanrock heel druk, je kon er over de koppen lopen !  Ik kwam er ondermeer Eric en Anita tegen van Wandelmee !  Leuk om hen na 5 jaar nog eens terug gezien te hebben !

De zondag reden we naar Lier om er de mooie Zimmertocht te stappen.  Daarover zal je meer lezen in een volgend blogberichtje.  Na het wandelen hadden we dankzij een Flair-bon een overnachting voorzien in B&B Pure Lier (foto), maar dit niet zonder een lekker hapje eten (inclusief Duvel) in het gezellige centrum van Lier.  Na een lekker ontbijt trokken we de maandag naar onze favoriete stad Antwerpen.  Echter helaas komen aan alle mooie liedjes een einde en moesten we 's avonds terug huiswaarts.  Het weekend zit er weeral op, maar het wandelverslag heb je alvast nog tegoed !

mechelen,maanrock,liermechelen,maanrock,lier

18:30 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (4) | Tags: mechelen, maanrock, lier |  Facebook |

25-07-11

Antwerpen 1/2 : I MAS there

We trokken vorige vrijdag met een Flair-bon naar Antwerpen en verbleven er in Crown Plaza Hotel, niet zover van de Singel en de afrit Antwerpen Het Zuid.  Na enkele uren shoppen doorheen de Meir en Co trokken we naar het MAS, Museum aan de Stroom.  Hadden we meer tijd, dan hadden we het museum erbij genomen, maar dat zal voor een volgende uitstap zijn.  Alleen de architectuur van het MAS is al heel indrukwekkend.  Elke verdieping is een kwartslag gedraaid en zo bereik je spiraalvormig de toren die zo'n zestig meter hoog is. Lange roltrappen brengen je naar de top die je een mooi uitzicht biedt over Antwerpen City.

reizen,antwerpen

18:50 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (6) | Tags: reizen, antwerpen |  Facebook |

14-02-11

Pittoresk Logeren 2

Lier15.jpgTer ere van ons huwelijk kregen we van m'n collega's de bongobon "Pittoresk Logeren".  Van m'n vroegere collega's (Bank van De Post) kreeg ik destijds bij m'n vertrek aldaar ook een bongobon uit dezelfde reeks.  Het verslag kan je HIER lezen.  Deze keer trokken we naar de prachtige stad Lier die vooral bekend staat om zijn Zimmertoren (zie foto).  Lier is best een gezellig stadje waar je kan shoppen en een goeie Duvel kan drinken (of Orval zoals op de foto).  Het stadion van Lierse ligt vlakbij het centrum en stond in volle paraatheid om er 's avonds de belangrijke match Lierse-Germinal Beerschot te verzorgen.  Na een heerlijke valentijnsmenu in Brasserie Louis overnachtten we met de bon in het Hof van Aragon.  We sloten onze dag af met een pintje in 't Kruisken, een cafeetje op het Kardinaal Mercierplein.  En wat we 's anderendaags deden (na een uitgebreid ontbijtbuffet)... Daar lees je deze week meer over !

reizen,lier

18:47 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (6) | Tags: reizen, lier |  Facebook |

11-10-10

Een weekje Kreta

We zijn net terug van een weekje Kreta. Bij deze was het dan ook de eerste keer dat ik een Grieks eiland bezocht.  Ons hotel Sensimar Royal Blue lag op 2,7 km van Panormo, een dorpje 55 km ten westen van de grootste stad van Kreta : Heraklion.  Behalve dat het hotel vrij afgelegen ligt (zoals veel hotels trouwens) was het echt een topper ! Met een totaal van 38 zwembaden (en privébadjes) en een heerlijk ontbijt- en avondbuffet was het op en top genieten.  Om al die calorieën er wat af te werken heb ik op één dag na elke dag een half uurtje op de loopband van de fitness gelopen en een tweetal keer per dag gezwommen. Maar daarnaast hebben we heel wat afgewandeld.  Zo bezochten we de eerste dag Panormo en namen we de tweede dag de bus naar het kuststadje Rethymnon, op een goeie 15 km vn ons hotel.

reizen,kretareizen,kretareizen,kretareizen,kretareizen,kretareizen,kretareizen,kretareizen,kretareizen,kreta

We hebben drie dagen gebruik gemaakt van een huurwagen waarmee we een dag naar Heraklion en Knossos trokken en op donderdag naar de Irinikloof en Chania.  De Irinikloof is een minder bekende kloof van 7 km lang dat bijna tot aan het kustdorp Sougia reikt en tevens in het Samaria National Park ligt.  Na 2,5 km stappen begon het opeens zeer hevig te onweren.  Wolkbreuken, bliksems en zware donderslagen (en dit in sandaaltjes, t-shirt en short) deed ons dan maar besluiten om terug te keren.  Na een kort bezoekje aan Chania reden we doorheen een zeer hevige wolkbreuk (met modderstroompjes en plassen) terug naar het hotel.  De derde dag reden we met de huurwagen naar het kustdorpje Agia Galini (waar we een Duvel dronken bij een Belg) en bezochten we het verwoeste paleis van Festos en Agia Triada

10:56 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (9) | Tags: reizen, kreta |  Facebook |

13-09-10

Met Flair naar Luik

Liège4.jpgMet een bon van de Flair trokken we een weekendje naar de stad aan de Maas : Luik.  Na zo'n goeie twee uur treinen kwamen we in het mooie vernieuwde station van Luik Guillemins.  We treinden nog even verder naar Luik Palais zodat we ons direct in het centrum van de stad bevonden.  Na een dagje kuieren genoot ik van de gratis fitness van ons hotel Ramada Liège.  Erna gingen we een hapje eten in de stad waar de bediening naar onze zin veel te traag was. Daardoor hebben we voor een driegangenmenu bijna 2 uur aan tafel gezeten.  We genoten nog na van een pintje (Duvels zijn helaas bijna overal véél te duur) voor we terug naar het hotel trokken.  De volgende dag ging ik een kwartiertje op de loopband lopen alvorens te genieten van een gastronoom ontbijt.  Het regende van zodra we het hotel verlieten.  We liepen langs de markt en zo verder naar de trappen van Bueren waar er rommelmarkt was.  Wegens de regen zat er nadien niets anders op dan enkele bezoekjes te brengen aan Open Monumenten Dag, meerbepaald het Archéoforum onder de Place Saint-Lambert en het Prinsbischoppelijk Paleis.  Erna namen we de trein terug naar Brugge.

Onze hotelkamer

De bekende Luikse trappen

Het Prinsbischoppelijk Paleis

12:17 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

31-08-10

Citytrip Parijs

1-La Défence.jpgVrijdag trokken we met de Thalys naar Parijs, een stad die ik al een beetje kende door het feit dat mijn broer (Wouter) er een aantal jaar heeft gewerkt en ik er een paar keer op bezoek was geweest.  Een van m'n lievelingsplekjes dat op het programma stond was La Défense, een moderne kantoorwijk in de agglomeratie.  Op foto 1 zie je de bezienswaardigheid aldaar : Grande Arche.  In 2001 stond ik nog bovenaan het monument, nu waren de liften helaas buiten dienst.

reizen,parijsreizen,parijsreizen,parijsreizen,parijsreizen,parijsreizen,parijs

Erna trokken we met de metro (16 metrolijnen, 213 km spoor en 300 stations) naar Centre Pompidou, een gebouw met externe buizen (die zorgen voor lucht, electriciteit, water...), genoemd naar een voomalige Franse president.  En wat zou Parijs niet zijn zonder een bezoekje aan de 317 meter (met tv-antenne 324meter) hoge Eifeltoren ?  Let op : Ze kan 15cm krimpen of uitzetten naargelang de temperatuur !  Zaterdag gingen we het oudste plein van Parijs (Place des Vosgens) en naar de Notre Dame, de kathedraal op Île de la Cité.  Vlakbij heb je het gezellige Quartier Latin.

reizen,parijs

's Middags gingen we winkelen in Galeries Lafayette, alhoewel onze portefeuille niet aangepast is op al die luxe.  Mooi is het er in ieder geval wel.  En wie een gratis view over Parijs wil, brengt maar eens een bezoekje aan het dakterras van het winkelcentrum Printemps.

Paris à Vélo.jpgMet een Bongobon die ik van m'n collega's in Brussel kreeg genoten we op zondag van een fietsrit met gids doorheen het centrum van de stad.  We deden o.a. het binnenplein van Le Louvre aan, waarbij onze gids ondermeer vertelde dat je 12km wandelplezier hebt in het museum.  Bekend zijn er de glazen pyramides.  's Middags trokken we met de metro naar Tour Montparnasse waar ik de lift nam die mij in slechts 38 seconden naar de top bracht.  Eerst genoot ik van de view op verdiep 56 en dan van het terras op 210 meter hoogte, dit op verdiep 59.

reizen,parijsreizen,parijsreizen,parijs

11-Ark de Triomf.jpgOm de dag af te sluiten brachten we nog een bezoekje aan de Avenue des Champs Elysées.  Winkels huren hier hun winkelruimte voor meer dan 900.000 euro per jaar per 100m².  Bekend van de Tour de France is er natuurlijk aan de ene kant de Ark de Triomf en aan de andere kant Place de la Concorde (eendrachtsplein) met de Obilisk van LuxorMaandag (gisteren, nvdr) bezochten we uiteindelijk de 134 meter hoge heuvel Montmartre met on top de Sacre-Coeurbasiliek en Place du Tertre, bekend om z'n talloze kunstenaars.  Helaas tikten de laatste uurtjes weg en hadden we in de namiddag onze Thalys naar huis.  Parijs is meer dan een bezoekje waard.  Bezienswaardig zijn ook de Catacomben die ik in 2001 bezocht.  En Versailles...

reizen,parijs

19:30 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (6) | Tags: reizen, parijs |  Facebook |

17-05-10

Even weg naar Poix

Sint-Hubert

We zijn net terug van een mini-huwelijksreisje naar Poix, een deelgemeente van Sint-Hubert.  Op de foto hierboven zie je de basiliek van Sint-Hubert, die de patroonheilige is van de jacht.  Na een Orval in een plaatselijk cafeetje trokken we naar het Wildpark, waar je wandelt tussen het wild dat in de Ardennen leeft, zoals everzwijnen, edelherten, damherten, reeën en kweekdieren.

Poix20.jpgPoix30.jpgPoix35.jpgreizen,ardennen

Erna trokken we naar ons hotelletje Le Val de Poix en aangezien we half pension hadden geboekt, konden we elke avond genieten van een lekker 4-gangenmenu.  Van het hotel kregen we een appertiefje aangeboden en een ruiker bloemen.  Eindigen deden we met een fles Piper Heidsieck dat we van Peters broer gekregen hadden.

reizen,ardennenreizen,ardennen

De volgende ochtend trokken we na het ontbijt naar Masbourg om er een 40km-lange wandeltocht te stappen.  Het verslag ervan volgt eerstdaags !  Bij aankomst stond nog een verrassing klaar, namelijk een fles Waregemnaerke van m'n collega's !  De derde dag spendeerden we in de voormiddag in het provinciaal domein van Mirwart, een natuurgebied van 1350ha dat voornamelijk bestaat uit bos.  We volgden er een bewegwijzerde wandeling van 12 km, waarvan 11,5 km doorheen het woud trok.  Erna reden we verder naar Rochefort waar er juist een braderie aan de gang was (foto 8).  Na een hapje konden we de heerlijke trappist aldaar niet aan onze neus laten voorbijgaan...

Maar helaas : Aan alle mooie liedjes komt een einde en deze morgen verlieten we het hotel...  Maar niet zonder eens te stoppen in Ciney (waar we tja, een Ciney dronken), de prachtige stad Namur (!) en Wavre.  Helaas werden we telkens gevolgd door een heuse regenwolk...  En eindigen doe je in schoonheid, met name een frisse Duvel in Wavre.  En dan op naar huis, voor de files de autostraden overheersen.

19:09 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (5) | Tags: reizen, ardennen |  Facebook |

02-11-09

Pittoresk logeren

reizen

Toen ik vorig jaar na meer dan zeven jaar afscheid nam van m'n werk, kreeg ik van m'n collega's de Bongo Bon "Pittoresk logeren" cadeau.  Dit weekend hebben we de bon gevalideerd in het Best Western Hotel L'Auberge te Spa (foto 2).  Toen we na 233 km rijden aankwamen, bezochten we eerst het Lac de Warfaaz (foto 1), een meer dat vooral bedoeld is voor visrecreatie.  Na een wandeling rond de vijver trokken we naar het centrum van Spa, waar we via een bergpaadje naar de Thermen van Spa trokken en dit doorheen het prachtige decor van de herfst.  Eénmaal boven kon je verder wandelen in een bos wat verder.  We volgden er een stukje van het "Parcours de Santé", zoiets als een fit-o-meter, maar dreigden even de weg te verliezen.  Na het inchecken verkenden we het centrum met z'n oudste casino en het Marie-Henriettepaviljoen (foto 3) en bewandelden we nog andere bospaadjes.  Tenslotte genoten we van een steak friet met een bijhorende Chimay Blue.

reizenreizenreizenreizen

's Anderendaags reden we naar het circuit van Spa-Francorchamps (foto 7).  Het circuit was niet toegankelijk voor ons, maar we konden wel getuige zijn van enkele audi's in volle speed.  Erna reden we naar Plopsa Coo (foto 8 en 9) die bekend is om z'n waterval (foto 6). Na een plaatselijke Orval trokken we verder naar Sougné-Remouchamps waar we een croque-monsieur aten en vervolgens genoten van een wandeling die startte in Sedoz.  We kozen voor de tocht "Vallon du Ninglinspo" van een goeie 6 km lang en die voorzien is om te doen in 2u en 45 min !  Heel handig als je thuis drie paar wandelschoenen hebt staan en allerlei uitrusting en niets bij hebt...  Via modderige paadjes, rotsen en smalle brugjes trokken we doorheen de vallei en zo naar boven (foto 10).  Alsof het niet genoeg is, begon het te regenen.  Maar niets kon ons tegenhouden.  Het avontuur, de pracht van de herfst, de talloze tinten van geel, oranje en bruin, zalig was het !  Eenmaal boven namen we afscheid van de rivier en wandelden we via een gemakkelijker begaanbaar pad langzaam terug.  Niet zo heel ver van het eindpunt kwamen we aan Point de vue Drouet met een hemels uitzicht over het berglandschap (zie foto bovenaan).  Na net geen twee uur wandelen kwamen we terug aan de parking en genoten we nog van een frisse Duvel alvorens terug naar huis te rijden.  Jammer dat zo'n weekend zo vlug passeert.  Wat zijn de Ardennen toch prachtig en dit zeker in de herfst !!

reizenreizenreizenreizenreizenreizen

12:56 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (9) | Tags: reizen |  Facebook |

16-06-08

Een weekje Turkije

We zijn nog maar sinds gisteren terug van een weekje Turkije.  We hadden een Last Minute geboekt naar Antalya, een stad ten zuiden van de Turkse Riviera.  Antalya telt ruim 700.000 inwoners en is zeer bekend om z'n toerisme.  Je kan er een hotel boeken aan het strand (Lara), maar wij kozen voor het 5-sterrige Divan Antalya Talya, op 500 meter van de stad.  Antalya heeft een oud stadsgedeelte met veel pittoreske straatjes.  Verder zijn er zeer veel winkels en het is er echt gezellig.  Naast uitstapjes is genieten van fitness, zwembad en lekker eten zeker en vast een must voor elke vakantie...

Dinsdag vond onze eerste Jetair-excursie plaas.  Met een bus trokken we eerst naar de indrukwekkende restanten van de Romeinse havenstad Perge.  Onze gids gaf uitleg over de overblijfselen die ooit een badhuis, een markt, een theater en een stadion waren.  Vervolgens trokken we naar Aspendos, het best bewaarde amfitheater, gebouwd in de 2de eeuw na Chr.  En om alles af te sluiten maakten we nog een wandelinkje in Kursunlu, waar een mooie waterval te bewonderen valt.

Vrijdagvoormiddag trokken we met Jetair naar Termessos.  Deze archeologische vindplaats ligt op een hoogte van 1200 meter in het prachtige Taurusgebergte.  Hier hoort een stevige klimpartij bij, want de laatste 400 meter kan je enkel tevoet doen.  Ook hier bevinden zich Romeinse restanten van een dorp zoals een amfitheater en een badplaats.  Dit dorp werd in de 19de eeuw ontdekt door Europese reizigers.  Deze uitstap is echt een aanrader !!

Zaterdag vond onze derde en laatste uitstap plaats en dit naar Kekova en Myra.  Kekova ligt op 160 km van Antalya en mede door onze zieke buschauffeur die diende vervangen te worden, liepen we heel wat vertraging op en brachten we teveel tijd door op de bus.  Eenmaal aangekomen in Kekova maakten we een toertje met een boot, waarbij de gids ons de restanten van de verzonken stad toonde.  Erna reden we met de bus een stukje terug en na het nuttigen van een traditionele maaltijd trokken we naar Myra met z'n indrukwekkende Lycische rotsgraven.  Twee kilometer verder kom je in de pelgrimskerk waar St. Nicolaas (meerbekend als Sinterklaas - Ja, hij bestond !) z'n graftombe heeft.  En voor wie het niet wist : Op 6 december wordt nog steeds het overlijden van de Sint herdacht, want die is immers op 72-jarige leeftijd gestorven op 6 december 342 !

20:25 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (10) | Tags: reizen |  Facebook |

10-03-08

Kuieren in Köln

Keulen-Kathedraal.jpgPeters broer had een overnachting Keulen cadeau gedaan aan m'n schoonvader dus trokken we zaterdag met z'n allen naar Keulen.  We spraken af in Brussel-Zuid en van daaruit namen we de Thalys naar Keulen.  Naast het station ligt de impressionante Dom, waarvan de bouw maar liefst 632 jaar duurde.  Op foto 1 zie je één van de loden glasramen.  In een touristenshop kocht ik voor 50ct een boekje met allerlei stadswandelingen en na het nuttigen van een broodje begonnen we aan een eerste wandeling die vertrok doorheen de overbevolkte winkelstraat.  Op het einde gingen we naar rechts naar de St Maria Im Kapitol (foto 2).  In de Glockengasse, huisnr 4711 vind je het huis waar de beroemde parfum "Eau de Cologne" is uitgevonden.  Na het eerste wandelinkje gingen we iets eten in Maredo, een restaurantketen waar je voor een schappelijke prijs een goeie biefstuk kan eten, een aanrader !  Aangezien we onze overnachting hadden geboekt bij Formule 1 (foto 5) in Frechen, moesten we ons nog een heel stuk met de tram verplaatsen en gelukkig hadden we nog de allerlaatste bus (alhoewel achteraf bleek dat het tevoet ook niet zo ver was).  Na een nachtje slapen en het ontbijt bleek de eerste tram pas over een 50-tal minuten dus wandelden we even in Stadt Frechen rond.  Eenmaal met de tram terug in Keulen maakten we een tweede wandelinkje van het infoboekje.  We trokken via de Neumarkt terug richting winkels waar we een Starbucks-koffie dronken.  Nadien passeerden we de Hahnentorburg (foto 6), een poort bestaande uit twee torens en gebouwd in de 13de eeuw.  Nu kan je er werken van jonge artiesten bezichtigen.  Wat verder staat de grote Apostelnkloster (foto 7).  Om onze wandeling een stukje zelf uit te bereiden trokken we naar de Rhein met de Markmannsgasse (foto 8) en de Vismarkt.  Als je doorwandelt kom je uit aan de Hohenzollernbrücke waar de treinen over rijden en zo eindig je terug aan de albekende Dom.  Na nog eens lekker eten bij Maredo en een pintje te kopen in de supermarkt was het tijd om terug naar huis te treinen.  Het was lekker genieten en een leuke stad om te bezoeken !

10:06 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (5) | Tags: reizen |  Facebook |

03-02-08

Verwenweekendje Hasselt

Demermannetje.jpgEen hele tijd terug had ik een cadeaubon gewonnen van 'Vlaanderen Vakantieland'.  Met deze hebben we eindelijk een verwenweekendje in de Holliday Inn van Hasselt geboekt.  We vertrokken gisterenochtend rond 8u en een kleine twee uur later kwamen we aan op onze bestemming : De stad van het Demermanneke (hiernaast), een "boemanneke" die de Demer en z'n aarden dijken moest zien proper te houden.  Na een beetje shoppen en het nuttigen van een lasagne met een frisse Duvel hebben we langs het stadhuis en het Begijnhof gewandeld.  Erna maakte ik nog even een duik in het zwembadje van het hotel.  Het avondeten bestond uit een welkomsdrankje en een koud en warm buffet en we hebben er ons buikje goed rond gegeten.  De dag sloten we af met een Duvel in Café De Egel, een leuke Ierse pub die blijkbaar ook in Bobs Boek staat, editie 'Antwerpen, Brabant en Limburg'.  En wat is heerlijker dan erna in een groot King Size bed te slapen !  Snurk...  's Morgens stonden we vroeg op om te gaan fitnessen in het hotel.  Na een uurtje sport (aerobics, fietsen en lopen) hadden we voldoende honger om het ontbijtbuffet meester te maken.  Erna trokken we naar Lier met z'n Zimmertoren, een toren gebouwd rond 1930 en genoemd naar Louis Zimmer.  Uniek aan deze klok is dat ze de traagst bewegende mechanische wijzer ter wereld heeft.  Van Lier reden we eens langs de oude brouwerij van pater Luc Versteylen in Viersel, waar ik in m'n jeugd verschillende keren geweest ben.  Er tegenover sloten we ons verwenweekendje af met een mega spaghetti (met Duveltje).  Het zit erop (helaas) en het was puur ontspannen !!!

18:11 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (5) | Tags: reizen |  Facebook |

26-11-07

City of Londen

Underground.jpgDonderdag zijn we met de Eurostar naar Londen getrokken waar we 3 nachten in een hotelletje in het centrum hadden geboekt.  Meer bepaald zaten we in het financieel district van Londen, vooral gekend om z'n wolkenkrabbers (foto 1).  Na een Belgische Stella Artois te hebben gedronken bezochten we de Tower Bridge (foto 2) en de Tower of London, twee typische bezienswaardigheden van de stad.  De volgende dag trokken we met de 'Tube' naar het St James Park waar we een hele hoop eekhorentjes (foto 3) zagen rondhuppelen.  Aan het Buckingham Palace bereidden ze zich voor op het wisselen van de wacht (foto 4).  Erna maakten we een wandelinkje door Hyde Park met de Speakers' Corner.  Helaas waren er geen 'Speakers' te bespeuren dus namen we de Underground richting Piccadilly Circus (foto 7) en erna naar Covent Garden (foto 6).  Deze laatste is bekend om z'n markt en de vele kunstenaars die hier hun act tonen.  Al vlug werd het donker en dronken we een grote mok koffie en aten we erna een pastaatje.  Zaterdag na het ontbijt trokken we naar de Big Ben (de zwaarste klok ter wereld) en Westminster Abby (foto 9) Downing Street, de thuisbasis van de premier bleek helemaal afgesloten, dus trokken we verder naar Tate Modern Museum, waar we het werk 'Shibboleth' van Doris Salcedo bewonderden, een grote barst in de grond die de kloof tussen de blanke Europeanen en de rest van de mensheid voorstelt.  Erna zijn we véél te dure sushis gaan eten, maar ze hebben ons gesmaakt :-).  Toen het alweer wat donker werd namen we de Underground naar Camden Town waar we in een hip café 'The Underworld' een Guinness dronken.  Zondag (intussen onze laatste voormiddag) genoten we van, jawel (!) een Duvel (foto 10) in Old Spitaelfields Market, waar je zowel antieke als moderne producten kan kopen.  En zo naderde het 'Eurostar-moment' richting Brussels.....  Wat mij enorm opviel is dat Londen, een grootstad van formaat, een enorme sympathieke stad is !!  Wel héél héél druk !  En 's nachts komt veel hip volk tot leven.  Ja, ik wil zeker en vast terug !!!

21:33 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (5) | Tags: reizen |  Facebook |

26-06-07

Alhambra (Granada)

Torremolinos-2
Torremolinos102.jpgIn februari van dit jaar zijn we naar naar Andalousië geweest, ten zuiden van Spanje.  We hadden er een vakantie geboekt in een hotel in Torremolinos, een klein toeristisch kuststadje en van daaruit hadden we met een huurwagen rondgetrokken.  Een van de steden die we bezochten is Granada die bekend is om z'n prachtige Alhambra.  Dit middelleeuws paleis is bekend om z'n zeer fijne islamitische kunst.  Je kan hier uren in ronddwalen en genieten van de allerkleinste gedetailleerde decoratie.  Op de foto hiernaast zie je de Patio de los Leones.  Helaas waren ze juist bezig met de restauratie van de 12 leeuwen.  Voor mij is dit een reden om hier ooit eens terug te komen, want dit is adembenemend prachtig !  Naast de paleizen zelf kan je genieten van de prachtige tuinen.  Eigenlijk kan je hier best een dag lang in rondkuieren en genieten van al die schoonheid.  Ik zou het in ieder geval iedereen aanraden.  Meer info over Alhambra op Wikipeda.

21:04 Gepost door Maya in Reizen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: reizen |  Facebook |